oOoOoOoOo0o0o0o0o




Under gårdagens träning på klubben kände jag av mitt förra pass,
var inte helt återhämtad och det påverkade prestationen.
Kan enkelt beskrivas som att träna bakis.
Men jag körde passet ut, fysen med..
Hade dessa två laxbitar att längta efter som belöning lixom!
Gjorde en kall sås till och kokade ölandspotatis med grönsaker. Num-num

Nu idag är det tvättning, städning, pluggning och "förtärning" som står på schemat,
Tog mig en tallrik gröt till frukost och såg på "Panama",
nu blir det att städa innan lunchen och sedan tvätta innan middagen. Hehe






När mörkret sedan lagt sig ser jag fram emot en promenad, jag älskar mina skor.







Och nu till en liten faktanotis om vår vän ägget.





Ett ägg är sprängfyllt med näringsämnen som alla är lika viktiga för att du ska må bra.
Faktum är att den enda vitamin som saknas i ägg är C.
Du får protein som bygger upp dina muskler och hela din kropp.
Du får järn som är viktigt för blodets förmåga att transportera syre.
Vitamin A är bra för synen, växten och kroppens försvar mot infektioner och sjukdomar.
Du får vitamin D och kalcium som bygger upp skelettet, tänderna och gör dig stark.
Vitamin B2 ( riboflavin) håller din hy fräsch och bidrar till kroppens immunförsvar.
Och du får energi.
Varje ägg du äter ger dig ca 80 kcal ( 340 kJ).
Dessutom innehåller äggvitan vitamin E, selen och zink.
Bästa förvarningstemperatur för ägg är högst 8 grader celsius.
Äggskalet består mestadels av kalk.
Äggvitan innehåller 90% vatten och 10% rent protein.
Gulan är det egentliga ägget, dah.
Ett ägg innehåller ca 7 gram protein, 5 gram fett varav hälften nyttigt.
Under påskaftonskvällen äter svenskarna 6 miljoner ägg i timmen.
Äggets skal har över 17 000 porer på den yttre ytan.
Kina producerar mest ägg årligen, runt 160 billioner st.
En höna lägger ca 250 st per år.
Kananmuna är det finska ordet för hönsägg.
Rötägg är titeln på en svensk film från 1946.
Rötägg är en person som bär sig dumt/dåligt åt, alltså inte någon som har tur.
Äggröra är en god maträtt men också namnet på ett strategiskt brädspel.
En sajt om hur man kokar ägg; http://www.kokaagg.se/
För de Kristna symboliserar ägget uppståndelsen,
därför äter vi det ofta till frukost, hehe



 


"Long-egg's" från Japan,

Jay Smoove - Time Out


Kommentarer
Postat av: Gurra

Det var mig då en sann ära! Nå, vad var det jag hade kvar att bevisa? :) Länkar givetvis tillbaka, vad vill du att länken ska heta? hela blogg URL:en blir för lång.

2010-10-01 @ 19:23:07
URL: http://gurrametoden.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0