ALE



Lite bilder från gårdagen som blev en lång dag i Vänersborg ombord på isbrytaren Ale.


Jag och far hämtade upp min kusin Markus strax innan 8,
väl framme började vi med en rundtur och en kaffe i mässen.
Kusinen jobbar ombord,
vi däremot skulle bara komma och fixa ett kylaggregat till bryggan samt en värmepump till kontrollrummet i maskin.
Så det byttes, lagades och det pratades ända in på små timmarna.
När vi tillslut begav oss mot Tjörn igen var klockan långt efter midnatt och jag hade svårt att hålla ögonen öppna i den skumpande skåpbilen.
En helt skön dag vart det,
med god mat och många trevliga människor och historier.
Ale är från -74 och går som isbrytare i Vänern,
inredningen är väldigt mysig och det är rejäla doningar.
Blev nästan kär i maskinutrymmet.
Framdriften är diesel-elektrisk och drivs av 4 st Wärtsilä 824TS.
Den har ett praktiskt luftbubblingssystem med 10 utblås på var sida skrovet.
Jag fick en genomgående beskrivning av hela maskinutrymmet av kusinen.
Sen fick jag testa att starta upp en hjälpkärra och fasa in och ur den på nätet,
Markus är väldigt trevlig och det var inspirerande att få höra allt han har å berätta.
Hade gärna tillbringat mer tid ombord..




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0