Disambiguation

 

Löpte idag vid lunch, och ja, det regnade mestadels.

Men det var ett skönt pass, satsade stort och det gick hem!

Kunde hålla ett relativt högt tempo trots motvind och våta skor,



Har börjat att köra min löpträning såhär;

¤ Lugnare uppvärmning [ ~ 5 minuter ],
Känner efter så jag slappnar av rätt i nacke + axlar,
koncentrerar mig på löpsteget och hur kroppen mår.
Lugnare feelgood musik, 60-70 tals.

¤ Sedan tempohöjningar/spurter [ ~ 25-30 minuter ]
Spurtar, joggar, spurtar, joggar.
Hårt i uppförsbackar, stabilisera puls i nedförs.
Pepp-musik, clubhits vs remixer.

¤
Uthållning, [ ~ 25-30 minuter ]
Blandar tempot allt efter krafter som finns kvar
(Brukar bli denna ordningen; 1. Medel 2. Mjukt 3. Högt 4. Mjukt)
Blandad musik anpassat till tempot, RnB, Indie, Ska, Pop, Club, Electronica.

¤ Sista sträckan drar jag på allt jag har kvar, (känns som att flyga) benen går av sig själv.
Bara rent psykiskt!
Använder armar och tar i för kung å fosterland.
Här är låten som jag peppar upp mig inför spurten viktigast, eftersom under spurten kopplas allt bort, men musiken låter jag rulla eftersom det inte skall störa balansen, hehe.
Sen är det ju skönt att känna dunket när man nöjd och utpressad går de sista metrarna in.

Käkar ett mål mat 40-60 minuter innan dojjorna åker på,
ingen "kolhydrat laddning" utan ett enklare mellanmål som;
havregrynsgröt, musli med yogurt + frukt, tonfisksallad med keso,
fruktsallad, ägg på knäckebröd med kvarg.
I princip vad helst man har hemma som man blir mer alert av än degig,
rester från gårdagens middag är bäst enligt mig.

Under löpningen brukar jag tugga tuggumi, gammal vana,
gillar att tugga eller ta en halstablett när jag tränar bara.
Bara att testa vilken sort som passar bäst, det ger lite extra energi och man slipper slem, haha!
Dagar som idag när det blåser drar jag en tunnare mössa över öronen,
ja, även om det är sommar.
Annars är det bara att hålla det simpelt,
destu mindre du har runt dig när du löper destu mindre eventuella störande objekt.
Litet tips till total-rookies inom löpning är väll att välja rätt kalsonger,
annars lärs det via den hårda vägen.




Från att jag den 25 Maj mönstrade på min praktik har jag gått ner 7-8 kg.

Mestadels muskler kring benen, men också överkropp.
Trots att jag ätit samma mängd mat som tidigare så blev den bestämda dagsrythmen med måltider kombinerat med långa arbetsdagar att fettet började försvinna.
Någon specifik styrketräning blev det inte heller mer än någon enstaka gång i veckan,
så då började muskelmassan försvinna likaså.
Jag är inte fokuserad på min vikt utan mer hur det ser ut i spegeln ,
så framöver skall jag äta på bestämda tider under dagen och skaffa
rutin kring kosten såsom det varit de senaste 50 dagarna.
Minska de överflödiga kolhydraterna och höja mitt protein-intag.
Mixa löpningen med enklare basic styrkeövningar och sedan börja träna Muay Thai,
och därifrån köra helhjärtat på det.
Så tills dess blir det mer att stärka kroppen stegvis och hålla konditionen uppe,
allt i förebyggande syfte.

Jag har ju tidigare skrivit att bloggen skall få mer inslag av min hälsa och träning.
Som allt känns nu är den tiden snart här,
därför skapades idag en ny kategori som jag tillfälligt döpt till "Fitness" i brist på fantasi.





I mitten av Augusti har jag inte druckit alkohol på ett helt år,
Det är något som jag mår väldigt bra av.
Jag har ännu inte tänkt vidare på hur jag skall förhålla mig till alkoholen när detta års-uppehållet tar "slut".
Det kan bara tiden avgöra.

 



Ikväll skall jag umgås med familjen, äta räkor och ha det trevligt.
Jag vet med mig att jag måste ta vara på kvällar och tider som dessa när hela familjen är under samma tak.
Vips så är jag tillbaka i Calmar och denna kvällen blir bara ett minne,
som sedan förvandlas till ett hopp om att jag skall få uppleva något liknande snart igen.

Mycket skrivande idag, men det skall kompensera för den tystnad som kommer råda tills den 14:e aug.





Kommentarer
Postat av: fanny

sv; tackar :)

2010-07-31 @ 12:11:26
URL: http://fannyelina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0